16 november 2009

Some new old ones and TV memory lane

Här hemma har vi lite sjukstuga. Nej, ingen (svin) influensa, men hosta, förkylning och såriga mungipor.
För att muntra upp lite när det nu också regnar och regnar därute (skönt då att kunna sitta inne och titta på film efter film(barn) eller på youtube(jag) tänkte jag visa lite av mina senaste textila fynd och lite TV-nostalgi.















Några örngott för en femma och virkade grytlappar för lite mindre. Ser framför mig en filt av virkade grytlappar..fast då behöver jag skaffa mig ett gäng till.














Fint traderaköp.


















Loppisfyndad kjol som låg hopknölad på en stol. Fastnade för tyget, men upptäckte att kjolen är rätt fin som den är. Ganska modern tror jag till och med! Värd 20 kr









Känns Gena Drutten igen?  Ni som är lika gamla som jag gör det nog. Drutten & Gena(krokodilen) som var på programmet Sveriges magasin (1975). Kunde inte låta bli. 20kr för barndomsnostalgi. Uppdaterat:Jag måste ha fått lite hjärnsläpp. Det är ju Drutten för sjuttsingen och inte Gena.
Se mera här




Drutten & Gena i bokhyllan. Bilden från Aftonbladet


Ja, hoppsan så många barnprogram man minns när man kollar in youtube! Hade många favoriter nu när jag minns.
Let's walk down memory lane:

Sedan var det Trazan och Banarne, Barbapappa och inte att förglömma Vilse i pannkakan! Pellepennan och Suddagumman, alla bra julkalendrar, Bamse, Barnjournalen, Sant & sånt, Hajk, Tårtan, Doktor Krall, Paddington, Kapten Zoom.
  • Jag hade en annan favorit, Slödder,  ett barn-och ungdomsprogram tidigt 80-tal. Bara älskade det! Hittar inte minsta lilla videosnutt om det tyvärr. Minns du det?
Vilka var/är dina favoriter? Jag är nyfiken!



This is some of my recent fleamarket-finds. Fabrics, skirt and a soft toy from a famous childrens TV-show back in the early 70's. It was one of my favourite ones when I was little. The other links are from different TV-shows for children in the 70's as well. My decade.







7 kommentarer:

millandante sa...

Nämen har du hittat Gena!!! Förtår att du köpte henne!
Det var ett av mina favoritprogram sedan kom;
Från A till Ö
Beppes Godnattstund och
Fem Myror
Jisses vilka bra program det var!

Nu blev jag också nostalgisk...
Kram

Lotten sa...

Oj, oj... vilken nostalgi-kick! Gena och Drutten var ju självklara ;-) Jag var 5 år då och låg på golvet framför TVn och tittade storögt.... Andra favoriter var: Frippes skafferi, Vilse i Pannkakan alla adventskalendrar genom åren och det där programmet om kroppen med Bengt och Staffan... Kommer inte ihåg vad det hette bara....???

Blir nog jättefint med en filt i virkade grytlappar ;-) Jag ser ofta sådan på loppis men jag har inte köpt några...

Kraam Lotten

Katarina sa...

Vi har köpt drutten och gena till dottern. Hon kommer få samma barndomsnostalgi som jag stackar. har länge tänkt att jag ska virka en drutt, den är ju så söt.

I Veras hus sa...

Milla- Jomenvisst, hjärtat slog ett litet xtra slag när jag fick syn på Drutten.

Lotten- Sant & sånt heter programmet du tänker på!
Har sett många grytlappar här o var, men eftersom jag inte använder dem i köket har jag aldrig brytt mig om att köpa några. Förräns nu. När jag kommit på vad man kan ha det till.

Miss Katka- Har du båda 2? Lyckost.
Har gamla LP-skivor med dem också, men kan inte lyssna på dem tyvärr.Likaså Anita o Televinken. De gillade jag.

Sanna sa...

Oj oj vilken nostalgitripp! =) skratt..
Och vilka fina härliga fynd du gjort i övrigt oxå! Mmm en filt utav pannlappar låter superläckert!
Kraaaam
Sanna

Kajsa sa...

Bröderna Dal och professor Drövels hemlighet! Så bra, så spännande, vilka cliffhangers!

http://www.youtube.com/watch?v=ZQC7GK7Uu7g

Och så gillade jag Hedvig, hon med näsan, och ugglan som bodde på taket. Vad hette serien, jag minns inte!

Maria sa...

Min syster sydde en Drutten-docks åt mig, måste ha varit julen 77 eller 78. Jag har kvar den i någon låda någonstans.
En av mina favoriter var Farbros Frippes skafferi med härliga burkar. Jag ville dock bara se burkarna, inte filmerna inuti...