23 december 2009

Baking

Idag har det bakats och förberetts för morgondagen. Vi hann dessutom med ett besök hos syster/moster och kusin/gudbarn och bytte några klappar eftersom de åker till Dalarna över julen.
Skinkan är griljerad, revbensspjällen ligger i marinad, potatisen är skalad, tomtegröten är klar och
lite bak blev det också. Andra kusiner är nu på väg hit för lite förjulmys.
På begäran kommer receptet på Nutellamarshmallowdrömmarna som blev bakade. Långt ord. Men gott. Hur enkelt som helst. Jag har aldrig skrivit ett recept här på bloggen vad jag kan minnas. Men här kommer det alltså ett.
Jag gjorde dubbel sats för jag ville ha en stor plåt:
150gr smör
1½ dl mjölk
2 ägg
3 dl socker
4½ mjöl
2½ msk kakao
2 tsk bakpulver
garnering: Nutella el 100g smält choklad * minimarshmallows (eller annat favoritgodis som geléhallon, nonstop typ)
Ugn 175 grader
Smöra och bröa en liten långpanna, 20x30 cm (här använde jag en vanlig stor ugnsplåt)
Smält smöret. Ta från plattan o häll i mjölken
Vispa ägg o socker pösigt
Blanda mjöl med kakao o bakpulver
Rör ned smörblandningen i äggvispet. Blanda försiktigt ned mjölmixen
Häll smeten i långpannan och grädda i nedre delen av ugnen ca 20 min (om pannan är större tar det kortare tid står det- för mig tog det mer än dubbelt så lång tid) Håll koll själv.
Låt kakan svalna. Bred sedan över Nutellan. Skär i bitar och toppa med marshmallows.
Tips! Nutella är ganska svårjobbad. Stoppade in hela burken i micron en sväng och då blev den mjuk o fin.


Uppdatering: Nu har vi också provätit halva och kan tillägga att den är jättegod!
Eftersom vi hade så mycket minimarshmallows blev det också Marshmallowrutor. Det är mera godis där man smälter marshmallows och blandar i rostad kokos och mandel och flingor. Ska sen stå i kylen några timmar.




Preparing for Christmas Eve tomorrow. Baking and cooking. The ham has been cooked, the spareribs are marinated, the potatoes are peeled, the riceporridge is finished and the baking as well. Made chocolatesquares with a topping of Nutellanut-creme and marshmallows. Yummie.

7 kommentarer:

mamamekko sa...

Gud vad goda de såg ut. Måste testas någon dag. Hopaps julaftonen var bra. KRAM

till-vidas-ara sa...

Ser jättegott ut det där! Kul att kika in på din underbara blogg igen! Jag älskar också eldblomman an Frank! Funderar på den till allrummet i övervåningen där barnen har sitt lekrum...balkong och fint där också!

Mycket god Jul till dig o de dina!

Julkramar Lycke

Tove sa...

Det så og hørtes veldig godt ut:)

Fortsatt god jul!

millandante sa...

Tur jag har lite (läs gaaanska mycket) godsaker här hemma nu när jag tittar in här... för jisses så gott det såg ut!!
Så fint det blev i trappan också!!
God fortsättning!

Sanna sa...

Mmm ser super mumsigt ut..måste nästan testa denna kaka till nyårs myset.. =)
Hoppas du och familjen får en god fortsättning och ett gott nytt år!
Kraaaaam
Sanna

Kajsa sa...

Ser härligt ut, god fortsättning!

I Veras hus sa...

Mamamekko: Tack och hoppas detsamma för dig. Gott Nytt!

Till-vidas-ara:
Hej Lycke! God fortsättning. De var goda..Frank rules!

Tove: Detsamma!

Milla: Tack. Det var gott, blev godare ju längre de fick stå faktiskt.

Sanna: God fortsättning och Gott Nytt! /Kram

Kajsa: Detsamma. Kram.